Chili con veggie

Tjups, så har der været gang i køkkenet her på min kollegiegang, bedre kendt som “Parran CP3”. De første par uger så det temmelig skidt ud på den front, fordi køkkenet virkelig lignede noget, som bliver delt af 19 mennesker fra syv forskellige lande tilsat festivalstemning og lidt for små skraldespande. Nå, men efter vi har fået gang i rengøringsordningen, hvor vi skiftes til at være “kitchen bitches”, ser det faktisk ok ud… for det meste, og især først på ugen – dvs. før onsdag aften, hvor festivalstemningen for alvor sætter ind.

I tirsdags besluttede jeg mig så for at skifte pasta med tun, salat eller tomatsovs ud med noget, hvor energifordelingen er lidt mere politisk korrekt. Jeg fandt inspiration fra jamieoliver.com, hvor der er virkelig mange lækre opskrifter. Jeg købte ind i Hemköp og glemte altså nogle ting, så jeg lavede opskriften lidt om… Min version er her:

Du skal bruge (til fem personer)

  • Olie til at stege i
  • 2-3 fed hvidløg
  • 1 løg
  • 1/2 habanero chili
  • 1 spsk. koriander
  • 1 spsk. spidskommen
  • 1 tsk. kanel
  • 1 spsk. oregano
  • 1 dl. grønne linser
  • 2 dl. røde linser
  • 6 dl. vand
  • 1 ds. flåede tomater
  • 1 ds. kidney bønner
  • 1 ds. sorte bønner
  • Salt og peber

Svits løg og hvidløg, tilsæt chili og krydderier og svits det sammen med.

Hæld alle linser, bønner og vandet i. Lad det simre 30-60 minutter. Vupti, så er der serveret. Nemt og sundt.

Det bliver ekstra lækkert, hvis du serverer med en skive lime til at presse henover + lidt creme fraiche (eller gräddfil selvfølgelig). Hvis du vil gå all in, så server med tacoskaller/chips og en sprød salat. Du kan bruge resterne dagen efter i en tortillawrap.

Det smagte så godt, at jeg desværre ikke nåede at tage et billede, derfor får I et af køkkenet på en god dag.

Processed with VSCOcam with f2 preset

Update: Nu med billede 🙂 



Skriv en kommentar